Halo Tank




Tajuk: Halo Tank
Perisian: Maya/Photoshop

Project ni menggunakan teknik Transfer Map, satu function yang disediakan oleh perisian Maya untuk menghasilkan normal map seterusnya dapat digunakan dalam texturing dan shader.

Anda boleh melihat tutorial mengenai Transfer Map ini di YouTube:
(Creating Normal Maps -Baking using Transfer Maps in Maya)

Secara asasnya, jika anda ada base model, dan satu lagi model detailing, dengan menggandingkan antara dua mesh ini satu output map dapat dihasilkan seperti normal map dan discplacement map.

Contohnya begini, katakanlah kita ada base model tyre dan track atau bunga as separate model. 


Ini adalah hasil jika 2 object ini dicantumkan.



Transfer Map dapat dicari di sini; Rendering>Lighting/Shading>Transfer Maps. 

Step1: Tentukan Target Meshes dan Source Meshes. Dalam kes ini Target Mesh kita adalah base tyre, manakala Source Meshes adalah track atau bunga tyre.


Step 2: Untuk setting Target Meshes, tukar display setting kepada Envelope. Tentukan nilai percentage Search Envelope (Bergantung kepada model anda).



Step3: Scroll down to Output Map. Select Normal Map, dan satu paparan setting akan keluar di bawahnya. Pastikan link normal map yang ingin disimpan dan ikut setting di bawah: 


Step4: Tekan button Bake. Under shader setting, go to bump attributes dan pastikan pilihan Use As adalah Tangent Space Normals. 



Step5: Untuk melihat efeknya, tukar sahaja kepada Viewport 2.0. 



Begitulah caranya menghasilkan normal map dengan mudah menggunakan Transfer Map. Sekarang kita apply-kan pula pada projek yang lebih susah sikit. Bermula dengan model Tank yang simple.


Kemudian kita buat sedikit detailing. Melalui detailing ini kita hasilkan normal map


dan texturing...

Ini adalah test render untuk percubaan pertama.


Macam dah ok.. tapi boleh brighterkan sikit lagi lighting dan tambah sikit occlusion.  


Yeah, with few adjustment sekarang baru nampak lebih macho dan garang.  







Comments

Popular Posts